Навчально-науковий інститут педагогіки

Про інститут Дирекція Кафедри

IV Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна музика в сучасному світі — 2013»

Протягом п’яти днів (з 15 по 19 травня 2013 року) тривала робота IV Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасна музика в сучасному світі», що проводилася на базі кафедри музики і хореографії з методиками викладання ННІ педагогіки ЖДУ ім. І. Франка. У конференції взяли участь композитори, музикознавці, хореографи з Росії, Нідерландів, США, України, а також викладачі кафедри та мистецька спільнота нашого міста. У ході проведення наукових семінарів, майстер-класів, засідань було обговорено актуальні питання сучасного музикознавства, хореографії, музичної освіти, виконавства тощо. Конференція проходила в рамках V Міжнародного фестивалю «Житомирська музична весна» ім. О. Стецюка і стала науковою платформою осмислення провідних тенденцій розвитку сучасного музичного мистецтва і музичної освіти.

15 травня в актовій залі університету відбулося урочисте пленарне засідання — відкриття IV Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасна музика в сучасному світі» та V Міжнародного фестивалю «Житомирська музична весна» ім. О. Стецюка. Гостей та учасників конференції привітав ректор Житомирського державного університету ім. І. Франка, доктор філософських наук професор Петро Саух.

З найкращими побажаннями учасникам конференції та фестивалю виступила завідувачка кафедри музики і хореографії, кандидат педагогічних наук доцент Оксана Плотницька. Член Організаційного комітету фестивалю композитор Дмитро Стецюк побажав представникам мистецької спільноти Житомира натхнення, а студентам та слухачам — цікавої захоплюючої подорожі хвилями сучасної музики.

Щире музичне вітання подарували слухачам Лауреати І Всеукраїнського фестивалю-конкурсу хорового мистецтва, присвяченого 150-річчю від дня народження Бориса Грінченка, хор студентів Навчально-наукового інституту педагогіки ЖДУ ім. І. Франка «Артанія» (художній керівник і диригент — викладач кафедри музики і хореографії з методиками викладання, відмінник освіти України Валентин Федорченко, концертмейстер — Ірина Павлоцька). Прозвучали твори відомого сучасного російського композитора Валерія Кікти, який народився в Україні: «Святий боже», «Отче наш» та «Многая літа» з «Літургії святого Іоанна Златоуста».

Виступ Зразкового хору «Gloria» Житомирської музичної школи № 1 ім. Б. Лятошинського (керівник — Заслужена артистка України Наталія Клименко, концертмейстер — Заслужений діяч мистецтв України Олександр Клименко) як завжди, став справжнім святом для шанувальників хорового мистецтва. Цей відомий у місті Житомирі та за його межами колектив виконав твори «Глорія» Юріуса Калкаса, «Легенда» Петра Чайковського на вірші Олексія Плещєєва та «Травневий дощ» Сергія Жукова на вірші Івана Буніна (соло на флейті — Анна Бондарчук).

На жаль, заявлений у програмі пленарного засідання виступ Хору регентів Інституту мистецтв Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова не відбувся через прикрі організаційні проблеми, що були поза межами впливу Оргкомітету.

З презентацією збірника наукових праць «Сучасна музика в сучасному світі» виступила кандидат педагогічних наук доцент кафедри музики і хореографії з методиками викладання Маргарита Моісєєва. Вона висвітлила коло інтересів авторів наукових статей і доповідей, познайомила слухачів із новою нотною збіркою творів житомирських композиторів та композиторів — учасників фестивалю, а також презентувала наукові заходи конференції в Житомирському національному агроекологічному університеті та Житомирському музичному училищі ім. В. Косенка.

Голова Житомирської організації Спілки поляків України Вікторія Щур-Лясковська привітала учасників конференції та фестивалю, проанонсувала заходи, присвячені внеску польської громади в розвиток української музичної культури.

Наукова програма четверга (16 травня) була доволі насиченою. Так, семінар молодих музикознавців, що відбувся в Житомирському музичному училищі ім. В. Косенка, висвітлив різноманітні питання сучасного музикознавства. Особливу увагу було приділено творчості композиторів, чиє життя було пов’язане з нашим містом — М. Скорульського, В. Косенка, В. Задерацького. Вже традиційно ведучим семінару став художній керівник фестивалю «Житомирська музична весна» композитор Сергій Жуков, який народився і вчився у Житомирі, а нині є Заслуженим діячем мистецтв Росії, членом Спілки композиторів РФ, членом Правління Спілки московських композиторів. У семінарі взяли участь студенти та молоді викладачі, а також московські учасники конференції — композитор і музикознавець Євгеній Морошкін та філософ Ірина Ніколаєва, композитори Йо Спорк та Антал Спорк (Голландія), Ричард Камерон-Вулф (США).

Справжньою науковою подією стала презентація-екскурсія «Борис Лятошинський і Житомир», яку провела ініціатор створення музею Б. Лятошинського у нашому місті, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри історії, політології та психології Житомирського національного агроекологічного університету, член Національної спілки композиторів України, Національної спілки краєзнавців України Ірина Копоть. Класик української музики Борис Миколайович Лятошинський (1894/95 — 1968) народився в Житомирі. Його творчість стала вагомою сторінкою європейської музичної культури ХХ століття. У творчому доробку композитора дві опери, п’ять симфоній, чотири струнні квартети, два фортепіанні тріо, симфонічні, хорові та фортепіанні твори різних жанрів, обробки народних пісень, музика до театральних вистав та кінофільмів. У Житомирі іменем Бориса Лятошинського названо вулицю, де на місці батьківського будинку встановлено пам’ятник композитору. Його ім’я носить музична школа № 1. Музей, створений на базі Житомирської музичної школи № 1 ім. Б. Лятошинського, наразі єдиний в Україні. Його провідними завданнями є створення документально підтвердженого життєпису композитора, дослідження невідомих фактів біографії та творчості Бориса Лятошинського та їх уведення до наукового обігу.

Наукову програму третього дня конференції (17 травня) відкрив круглий стіл «Вітольд Лютославський і сучасна музика», що проводився в межах міжнародного проекту «Рік Вітольда Лютославського в Житомирі» на базі кафедри історії, політології та психології Житомирського національного агроекологічного університету. Модератором круглого столу була кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри історії, політології та психології Житомирського національного агроекологічного університету, член Національної спілки композиторів України, Національної спілки краєзнавців України Ірина Копоть. Доповідь кандидата мистецтвознавства, доцента кафедра культурології Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого» Олександра Сердюка (Харків, Україна) містила інформацію про життя і творчість Вітольда Лютославського (1913 — 1994) — польського композитора і диригента, одного з найвизначніших музикантів ХХ століття. У дискусії взяли участь заслужений діяч мистецтв Росії, член Спілки композиторів РФ, член Правління Спілки московських композиторів Сергій Жуков, композитор, продюсер Володимир Златоустов, композитор Євгеній Морошкін, філософ Ірина Ніколаєва (Росія) композитор, піаніст, музикознавець Ричард Камерон-Вулф (США), композитори Йо Спорк, Антал Спорк (Нідерланди), науковці кафедри історії, політології та психології Житомирського національного агроекологічного університету, викладачі мистецьких дисциплін житомирських навчальних закладів. У виступах композиторів та науковців відзначалася роль творчості В. Лютославського для розвитку сучасного музичного мистецтва, а також висвітлювалися актуальні проблеми свободи творчості та етики митця.

Семінар «Літературна творчість композитора: В. П. Задерацький та його незавершений роман», що відбувся у ЖДУ ім. Івана Франка, провела Ірина Ніколаєва — філософ, завідувачка бібліотеки школи акварелі Сергія Андріяки (Москва, Росія). Доповідачка висвітлила маловідомі сторони обдарування композитора, чиє життя і творчість ще потребують уваги дослідників — адже один із найвизначніших представників російського музичного модерну Всеволод Петрович Задерацький (1891, Рівне — 1953, Львів) був репресований радянською владою, внаслідок чого його твори взагалі не були надруковані і не виконувалися публічно, а йому самому довелося пережити і тюремне ув’язнення (1926 — 1928), і знищення рукописів, і ГУЛАГ (1937 — 1939), де він написав «24 прелюдії і фуги» для фортепіано.

Семінар «Музична мова в часи глобалізації», проведений 18 травня голландськими композиторами Йо Спорком та Анталом Спорком у ЖДУ ім. І. Франка, сприяв висвітленню місця музичної творчості, освіти і виконавства в сучасному житті, осмисленню взаємодії між композиторами та виконавцями.

Питання розвитку синтетичних жанрів сучасного мистецтва були порушені на семінарі «Музика, танець, перформанс: практика взаємодії», який відбувся у ЖДУ ім. Івана Франка. Ведучі семінару — кандидат психологічних наук Людмила Мова (Київ, Україна), композитори Ричард Камерон-Вулф (Таос, Нью-Мексико, США), Андрій Мерхель (Київ, Україна), Сергій Ярунський (Київ, Україна), хореограф Ольга Кебас (Київ, Україна).

Майстер-клас із сучасного фортепіанного виконавства, що відбувся в Житомирському музичному училищі ім. В. Косенка, був присвячений виконанню сучасної музики. Конструктивне спілкування учасниць майстер-класу — Юлiї Маркевич (студентки Одеської національної музичної академії ім. А. Нежданової, викладача фортепіано Житомирської музичної школи № 2 ім. С. Ріхтера) і Любові Синяк (студентки державної Донецької музичної академії ім. С. Прокоф’єва, викладача музично-теоретичних дисциплін та фортепіано Житомирської музичної школи № 2 ім. С. Ріхтера) — та слухачів з композиторами Йо Спорком і Анталом Спорком сприяло найбільш повному осягненню образної сфери та виконавських прийомів сучасної фортепіанної музики.

Засідання круглого столу «Сучасна музика в сучасному світі», що відбулося 19 травня у Коференц-залі ЖДУ ім. І. Франка, розпочалося з вітального слова проректора з наукової роботи, доктора педагогічних наук, професора Наталії Сейко. Вона подякувала гостям та учасникам IV Міжнародної конференції «Сучасна музика в сучасному світі» за плідну співпрацю і вручила Сертифікати учасникам конференції та пам’ятні подарунки. Святкового настрою всім присутнім надав виступ Народного вокального ансамблю ЖДУ ім. І Франка «Елегія» (художній керівник — Валентина Сичевська, концертмейстер — Ігор Суботницький). У виконанні колективу прозвучали українська народна пісня в обробці В. Смірнова «Чом ти не прийшов» та жартівлива пісня «Кирпата» (муз. Д. Костенко, сл. В. Гринько).

Підсумкове обговорення проведених заходів конференції і фестивалю розпочав художній керівник фестивалю Сергій Жуков. Композитор подякував оргкомітету за активну роботу, відзначив зростання наукового рівня семінарів та виконавського рівня концертів і майстер-класів. Разом з тим музикант наголосив на необхідності залучення професійних менеджерів з метою удосконалення його організації та пошуку можливостей подальшого розвитку.

Доцент кафедри музики і хореографії з методиками викладання Маргарита Моісєєва відзначила важливу роль кафедри та адміністрації ЖДУ ім. І. Франка у підготовці та проведенні конференції, у забезпеченні професійного перекладу заходів фестивалю та конференції, у публікації матеріалів конференції, відзначивши при цьому наявність певних організаційних недоліків, спричинених прикрими обставинами, які, однак, були поза сферою впливу університету.

Композитор Володимир Златоустов (Москва, Росія) підтримав оргкомітет фестивалю, подякував за роботу і висловив надію на подальше співробітництво.

Композитор Ричард Камерон-Вулф (Таос, США) поділився власним досвідом організації фестивалів в Америці і проаналізувавши роботу Житомирського фестивалю висловив такі побажання:

  • фестиваль має бути більш лаконічним і сфокусованим;
  • організаційна макроструктура повинна бути сформована за 6 місяців до початку наступного фестивалю;
  • за 3 місяці до початку роботи фестивалю має бути затверджено імена виконавців, їхні програми і графік репетицій та виступів;
  • за один місяць до початку роботи уточнено і затверджено весь хід наступного фестивалю;
  • запланувати роботу конференції та фестивалю таким чином, щоб була можливість гостям відпочити та ознайомитися з містом.

Елеонора Дишнієва-Набедрик (Житомир, Україна) відмітила посилення інтересу житомирських слухачів до сучасної музики. Вона пригадала стурбованість Олександра Стецюка (композитора, чиє ім’я носить фестиваль) недостатнім інтересом слухачів до сучасної академічної музики. (Слід додати, що О. Стецюк також наголошував і на недостатній зацікавленості самих виконавців опануванням нового репертуару та представленням його публіці.) У цьому зв’язку Е. Дишнієва-Набедрик висловила побажання, щоб автори та виконавці творів більше розповідали про музичні твори, налаштовуючи слухачів на сприймання нової музики. Вона також наголосила на важливості представлених в науковій програмі конференції досліджень творчості композиторів, чия діяльність пов’язана з нашим містом, та високий рівень професійного виконання сучасної музики на фестивальних концертах.

Філософ Ірина Ніколаєва (Москва, Росія) відзначила унікальність поєднання наукової та концертної діяльності в межах фестивалю, висловила щирі почуття та емоції від Житомира, фестивалю, спілкування з музикантами, виконавцями, науковцями. Ірина Олександрівна засвідчила, що разом із музикознавцем Євгенієм Морошкіним вони поширюють інформацію про Житомирський фестиваль у Москві і зазначають про неабиякий інтерес науковців та музикантів до цієї події. У зв’язку з цим Є. Морошкін висловив побажання щодо видання збірника наукових статей «Сучасна музика в сучасному світі» також і російською мовою з метою задоволення наукового інтересу російських дослідників до проблем сучасної музики, висвітлених у матеріалах збірника. І. Ніколаєва зауважила позитивну тенденцію залучення молоді до обговорення творчості композиторів ХХ — ХХI століть і закликала науковців до дискусійних форм спілкування.

Голова Житомирської організації Спілки поляків України Вікторія Щур-Лясковська зазначила, що проведення фестивалю такого формату — це велика робота, яка обов’язково потребує фінансової підтримки. Тому слід писати заявки на отримання грантів, шукати спонсорів тощо. Інформація про Житомирський фестиваль висвітлюється на сайті Житомирської організації Спілки поляків України та в друкованому вигляді в журналі «Веселка Житомирщини».

Слід відзначити, що події конференції та фестивалю широко висвітлювались у ЗМІ. Таку інформацію можна знайти за наступними посиланнями:

У ЖДУ імені Івана Франка відкрили V Міжнародний музичний фестиваль «Житомирська музична весна»
«Житомирська музична весна»: міжнародний фестиваль
В Житомирі відбудеться V Міжнародний фестиваль «Житомирська музична весна» ім. Олександра Стецюка