Природничий факультет

 
Про факультет Деканат Кафедри
 
Виховна робота кафедри зоології, біологічного моніторингу та охорони природи

Важливим напрямком роботи членів кафедри зоології, біологічного моніторингу та охорони природи є виховання студентської молоді. Більшість співробітників кафедри — куратори академічних груп (доцент Мельниченко Р. К. — призер конкурсу «Кращий наставник академічної групи ЖДУ» у 2014 р.), доц. Павлюченко О. В. — редактор факультетської студентської стінгазети «Біолог». Традиційними формами виховної роботи викладачів кафедри є організація і проведення біологічних вечорів різної тематики, зоологічного КВК, подорожі у світ клітин, тканин і зародків, свята осіннього букету, змагання «Козацькі розваги», проведення «Андріївських вечорниць», шефство над спеціалізованою дитячою школою-інтернатом м. Житомира та ін.

Основними формами роботи зі студентами на кафедрі є патріотичне, професійне й екологічне виховання. З цією метою викладачами кафедри постійно організовуються поїздки, екскурсії по мальовничих куточках, заповідниках, національних парках, пам’ятних історичних місцях України.

Під час навчально-польових практик з зоології студенти знайомляться з природою рідного краю, багатством її ландшафтів, біорізноманіттям фауни і флори України. Разом з викладачами кафедри Васільєвою Л. А., Власенко Р. П., Гарлінською А. М., Гириним В. К., Костюком В. С., Мельниченко Р. К., Павлюченко О. В., Сорочинською О. А., Трускавецьким Є. С., Танською В. В., Янович Л. М. студенти природничого факультету відвідали Національний музей природи, ботанічний сад НАН України (м. Київ), зоопарки Києва, Рівного, Миколаєва, скіфські городища і національний заповідник «Тарасова гора» у Каневі, будинок-музей Т. Г. Шевченка в с. Шевченкове та с. Моринці, Софіївський дендропарк (м. Умань), Кам’янець-Подільську і Хотинську фортеці, карстові печери с. Кривче на Тернопільщині. Вони знайомляться з пам’ятками історії та архітектури Львова, Чернівців, Києва, Вінниці, Одеси, Рівного, Луцька, Снятина, Трускавця. Студенти ЖДУ вивчають природу півдня України, побувавши в біосферних заповідниках Асканія-Нова і Чорноморському, кільцюючи птахів на Тілігульському лимані. Вони підкорюють Магору і Говерлу в Карпатах, вивчають природні ландшафти та біорізноманіття заходу України в Карпатському та Шацькому національних природних парках, знайомляться з унікальністю рідного краю в Поліському природному заповіднику та на Овруцько-Словечанському кряжі.

Навчально-польові практики — невід’ємна складова навчального процесу студентів кафедри. Ця форма роботи є не просто завершальним етапом вивчення курсу, але й таким важливим елементом, як і теоретична підготовка майбутніх фахівців. На кафедрі студенти проходять такі види практик:

  • Навчальна практика з зоології безхребетних. Для студентів 1-го курсу проводиться згідно з навчальним планом у другому семестрі (тривалість її — два тижні). Вона дає можливість студентам ознайомитись із тваринним світом у природі, закріпити та поглибити знання про будову, біологію, екологію та поведінку безхребетних у природних та лабораторних умовах; дозволяє ознайомитися з кількісним і якісним складом безхребетних рідного краю; оволодіти технікою збору безхребетних, методами їх фіксації, колекціонування, а також оволодіти методами польових досліджень, що необхідно для підготовки висококваліфікованих спеціалістів. Навчально-польова практика проводиться під керівництвом викладача. База практики — лабораторії природничого факультету Житомирського державного університету імені Івана Франка.
  • Навчальна практика з зоології хребетних проводиться для студентів 2-го курсу природничого факультету у другому. Тривалість її — два тижні.

Вивчення хребетних тварин у польових умовах для біолога є досить складним завданням. Важливою навичкою біолога-дослідника є вміння спостерігати за тваринами та занотовувати одержані результати. Навчальна практика здійснюється у формі регулярних екскурсій, що супроводжуються збором фактичного матеріалу по фауні місцевості, з його подальшим опрацюванням у лабораторних умовах, а також самостійними спостереженнями студентів з освоєнням елементарних методик. Під час екскурсій студенти навчаються правильно вести польові щоденники, занотовувати до них власні спостереження, фіксувати тварин або явища за допомогою різноманітної техніки (фото, відео тощо).