Природничий факультет
Про факультет | Деканат | Кафедри |
Наукова робота кафедри зоології, біологічного моніторингу та охорони природи
Науково-педагогічні працівники кафедри зоології, біологічного моніторингу та охорони природи активно поєднують викладацьку роботу із науковою діяльністю, що сприяє підвищенню рівня ефективності навчального процесу, удосконаленню змісту навчання із урахуванням сучасного стану і тенденцій розвитку природничих наук.
Основні форми наукової діяльності членів кафедри:
- підготовка дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора філософії та доктора наук аспірантами і викладачами кафедри;
- публікація монографій, наукових статей у фахових виданнях України, зарубіжних журналах та виданнях, що входять до наукометричних баз даних, зокрема у рекомендованих МОН (SCOPUS та Web of Science);
- участь у всеукраїнських та міжнародних науково-практичних конференціях;
- співробітництво з науковими установами Національної академії наук України;
- залучення здобувачів вищої освіти до наукової роботи, участь студентів у всеукраїнських конкурсах наукових робіт та олімпіадах;
- використання результатів наукових досліджень в освітньому процесі та при розробці навчально-методичних матеріалів.
Викладачі кафедри зоології, біологічного моніторингу та охорони природи проводять наукові дослідження на тему: «Тварини штучних і природних екосистем України» (№ державної реєстрації 0122U002270). До наукової роботи активно залучаються здобувачі першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти. На кафедрі діють студентські наукові гуртки та проблемні групи.
Інноваційні технології навчання біології в школі (гурток)
Керівник: Романюк Руслана.
Мета: виявлення та залучення обдарованої молоді до науково-педагогічної та методичної діяльності; поглиблене вивчення студентами методики навчання біології у закладах загальної середньої освіти; набуття навичок застосування отриманих знань на практиці; оволодіння інноваційними технологіями навчання біології; формування професійної компетентності майбутнього вчителя біології та готовності його до роботи у старшій профільній та базовій середній школі.
Завдання:
- сприяння в підготовці кваліфікованих кадрів спеціальності «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)»;
- організація науково-педагогічної і методичної роботи студентів;
- створення умов для розкриття наукового та творчого потенціалу студентів;
- залучення студентів до участі в наукових конференціях, семінарах, форумах, конкурсах та інших науково-дослідних і просвітницьких заходах;
- залучення студентів до профорієнтаційної роботи, популяризації природничого факультету ЖДУ взагалі та професії вчителя біології, біолога зокрема.
Тваринний світ Житомирщини (проблемна група)
Керівник: Шевчук Лариса.
Мета: виявлення талановитої студентської молоді, до науково-дослідної роботи; залучення студентів природничого факультету до виконання науково-дослідних робіт, сприяння щодо розвитку творчого потенціалу та наукового мислення студентів, а також здійснення творчого підходу до виконання теоретичних і прикладних робіт; набуття навичок наукової роботи.
Завдання:
- організація науково-дослідної роботи студентів природничого факультету;
- поглиблене вивчення досягнень навчальної дисципліни «Зоологія»;
- розвиток навичок самостійної творчої роботи;
- накопичення досвіду проведення наукових досліджень;
- підвищення власної наукової активності;
- застосування результатів наукових досліджень та розробка рекомендацій щодо їх реалізації;
- сприяння вдосконаленню навчально-виховного процесу, застосуванню сучасних прийомів та методів навчання;
- підвищення рівня фахової майстерності;
- інтелектуальний розвиток особистості.
Акваріумістика в Україні (проблемна група)
Керівник: Вискушенко Дмитро.
Акваріум — це одне з чудес, що захоплює людей своєю чарівною красою. Менш як за сто років він перетворився з дорогої забаганки верхівки суспільства у захоплення багатьох мільйонів людей. Він увійшов в інтер’єр наших квартир, став бажаним елементом робочих приміщень, поліклінік, лікарень. Для багатьох з нас він — зустріч з казкою дитинства.
В той же час, будь який акваріум — це модель відкритої екосистеми. Спостереження за гідробіонтами дозволяє глибше зрозуміти основні взаємозв’язки між продуцентами, консументами та редуцентами, що є досить важливо для майбутнього фахівця-біолога.
Під час роботи проблемної групи студенти природничого факультету поглиблюють та розширюють знання про основних гідробіонтів, що культивуються в акваріумах на теренах України, вчаться основам постановки гідробіологічного експерименту, а також набувають практичних навичок моделювання та створення екосистем на базі штучної водойми.
Біоекологія (проблемна група)
Керівник: Гарбар Діана.
Біоекологія вивчає взаємозв’язки живих організмів з середовищем їх існування. Якщо загальна екологія розглядає загальні закономірності в екологічних системах, то біоекологія досліджує власне взаємодію організмів та надорганізмових систем з оточуючим середовищем.
Мета: поглибити і розширити знання студентів про різноманітність способів адаптації організмів до умов оточуючого середовища, їх взаємозв’язки в межах надорганізмових угруповань, реакцію біосистем різного рівня на різноманітні зміни довкілля.
Завдання:
- використовуючи краєзнавчий принцип, поглибити і розширити знання студентів про різноманітність способів адаптації рослин, грибів та тварин різних систематичних груп до середовища їх існування;
- показати взаємозв’язок між вразливістю та біоекологічними особливостями рідкісних і зникаючих видів рослин, грибів та тварин Житомирщини;
- ознайомити на конкретних прикладах з взаємокорисними та взаємошкідливими взаємодіями між організмами в межах угруповань надорганізмових рангів;
- конкретизувати знання щодо наслідків впливу біологічного забруднення довкілля на прикладі екосистем Житомирського Полісся;
- сприяти оволодінню методами екологічних досліджень;
- вдосконалювати вміння опрацьовувати літературні джерела, презентувати результати досліджень, структурувати та унаочнювати інформацію;
- залучати студентів до участі в наукових конференціях;
- сприяти підготовці майбутніх екологів до проведення заходів екологічного спрямування;
- створювати умови для розкриття наукового та творчого потенціалу членів проблемної групи.
Проблеми сучасної біотехнології (гурток)
Керівник: Максименко Юлія.
Мета: залучення найбільш здібних та старанних студентів до наукової та методичної роботи; поглиблене вивчення студентами основ біотехнології; набуття навичок застосування отриманих знань на практиці; використання у своїй майбутній практичній діяльності правових, технічних, природоохоронних, профілактичних та освітньо-виховних заходів, спрямованих на забезпечення здорових і безпечних умов існування людини в сучасних умовах.
Завдання:
- підвищення ефективності підготовки кваліфікованих кадрів спеціальності 091 Біологія;
- організація науково-педагогічної і методичної роботи студентів;
- створення умов для розкриття наукового та творчого потенціалу студентів;
- залучення студентів до участі в наукових конференціях, семінарах, форумах, конкурсах та інших науково-дослідних і просвітницьких заходах.
Мікроорганізми: досконалі чи примітивні? (гурток)
Керівник: Шевчук Світлана.
Мета: залучення здобувачів до науково-дослідної роботи та пошукової діяльності, що спрямовані на поглиблене вивчення мікробіології; пояснення явищ і процесів, обґрунтування фактів та виявлення закономірностей пов’язаних з життєдіяльністю мікробів, їх систематикою та використанням у різних галузях господарства та значенням у природі.
У роботі наукового гуртка беруть участь здобувачі 2 та 3 курсів, що вивчають навчальні дисципліни «Мікробіологія та «Вірусологія», а також студенти, що виконують курсові та кваліфікаційні роботи.
Предметом розгляду наукового гуртка є еволюція та філогенія мікроорганізмів, їх модифікаційна та мутаційна мінливість, положення мікробів в загальній системі живого світу, типи живлення, вплив факторів навколишнього середовища на мікроорганізми та структури, що надають стійкості бактеріям в довкіллі та до дії антисептиків, а також значення мікробіоти при забрудненні та для очищення навколишнього середовища.
Робота у науковому гуртку допомагає студентам розкрити свій потенціал, створює підґрунтя для самореалізації, формує пізнавальний інтерес, розвиває їх дослідницькі навички, наукову інтуїцію та сприяє професійному зростанню майбутніх фахівців галузі 091 Біологія.